Direktlänk till inlägg 13 augusti 2014

Mannen med det vita benet

Av Mats Öhman - 13 augusti 2014 20:20

Ja , den benämningen kommer jag att få efter denna sommar.

Den 21 maj vaknar jag av ömhet i ljumsken. Vis av erfarenhet relaterar jag detta till att feber är på gång. Men men, plikttrogen som jag är åker jag iväg till min praktikplats i Helsingborg. Redan när jag är i Lund så känner jag hur ömhet kommit i hela benet i stället . Väl på praktikplatsen så tar jag 2 alvedon och ringer till sjukvårdsupplysningen. Jag får rådet att åka till lasarettet i Helsingborg . Där tas ett antal prover och de kan konstatera att mina trombocyter är väldigt låga . Värdet var 5 och de ska normalt ligga på 150-200. De kunde också konstatera en infektion i kroppen. Så de beslutar att jag ska bli inlagd. När jag ligger där och väntar på en plats på en avdelning så märker jag en kraftigt ökande rodnad på min höger vad. Jag påtalar detta för personalen och ett nytt beslut fattas om en akutoperation för att säkerställa att det inte är något allvarligt. Efter 2,5-3 timmar på operationsbordet kan man konstatera att det inte var allvarligare infektion och att infektionen "bara" satt i se yttersta delarna. Dagen efter blir jag flyttad till infektionen i Malmö , där jag får stanna i en vecka. Efter detta följde en sjukskrivning i 3 veckor. Trots detta lyckades jag klara min examen till fastighetsförvaltare i juni.

Ännu i dag är jag 2,5 månad efter har jag benet lindat upp till knäet , så mitt höger ben har inte fått lika mycket färg som övriga kroppen.

Vad hände då med mina blodvärden? Ja det är ett kapitel för sig . Trombocyterna vill inte stabilisera sig utan envisas med att ligga kvar på en låg nivå. Förnärvarande tar jag 70mg cortison dagligen. Man provade med att ge mig behandling genom dropp men detta var verkningslöst. Så nu är det spruta i magen en gång i veckan som gäller.

Detta tillsammans med allt annat som hänt senaste 8 månaderna känns väldigt jobbigt. Men vem fan har sagt att livet ska bara lätt. Men nu kan det bara bli bättre.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Mats Öhman - 10 oktober 2021 17:34

Var ett tag sedan jag skrev här. Sedan 7 April 2020 har jag varit arbetslös. Det är lång tid och det tär på både psyke och ekonomi. Nu till dagens ämne kärlek. Den 1:e oktober 2019 flyttade jag och mitt tidigare ex isär. Vi var särbo fram till 19...

Av Mats Öhman - 29 juli 2020 21:42

Har varit arbetslös i Coronakrisen i snart 4 månader. Däremot har jag bara kunnat söka jobb normalt i en månad. Detta på grund att jag haft en överhängande risk att bli av med mitt körkort. Jag har under åren 2017-2019 haft ovanligt många fortkörning...

Av Mats Öhman - 1 juni 2020 08:26

Ja, det är en väldigt bra fråga.    Tro det eller ej, men många inom taxi kör idag på ren provision ( ingen garantilön). När vi sedan kommer in i Coronatider tappar taxi 70-80% av intäkterna. Vad händer då med en provisionslön? Ja de flesta räkna...

Av Mats Öhman - 2 augusti 2019 12:40

Ja nu läste rätt. I praktiken så innebär detta att om jag hyrt ut min fyra i andra hand ( under förutsättning att hyresvärden ger sin tillåtelse) så skulle det kunna bli en intäkt på 60000 kr. Månadsavgiften ligget i snitt på 10000 kr. Ja, efter att ...

Av Mats Öhman - 30 maj 2018 19:43

I dagens samhälle blir barn mobbade om föräldrarna inte har ett riktigt jobb. Barn blir mobbade om någon av föräldrarna är annorlunda t ex har något handikapp. Vems ansvar är det då att lära barnen att detta inte är ok,? En del anser att det är ...

Ovido - Quiz & Flashcards