Alla inlägg under januari 2015

Av Mats Öhman - 15 januari 2015 20:01

Läste i Sydsvenskan att 3:e plats vad gäller snittpriset på pizzor. Ställer mig genast frågan , vad är det som gör att det billigare att producera pizzor och Taxiresor ( bara för att nämns något) billigare i Malmö än i övriga landet. Priset för att producera de flesta varor och tjänster borde rimligtvis vara den samma oavsett var i vårt land det görs. Sedan finns det specialkompetens om krävs för att producera vissa varor och tjänster, dessa kan i vissa fall vara lokala, men di fallen jag nämnde ovan handlar knappast om någon specialkompetens .

Inte att förglömma så är det ju faktiskt så att man får vad man betalar för.

Av Mats Öhman - 1 januari 2015 22:17

Ja, jag måste tyvärr erkänna att jag varit alldeles för blåögd och godtrogen. Av naturen är jag en person som litar på andra människors ord. Tyvärr är det så att detta har utnyttjats och när det inte går längre, ja då passar inte gallocherna längre. I detta läge blir jag istället anklagad för att försöka luras men frågan man måste ställa är vem det egentligen är som försöker luras. Jag vill inte nämna några namn och hänga ut någon offentligt. Men när man blir uthängd på liknande sätt måste man ges möjlighet att försvara sig.

Jag har lärt mig av mina misstag och vi gått in i 2015 och livet går vidare.

Av Mats Öhman - 1 januari 2015 11:49

Från och med i dag gäller en ny lag som innebär att de taxichaufförer som kör en taxi med ett jämförpris på över 500:- , är skyldig att alltid lämna prisuppgift innan resan påbörjas. Denna ska vara skriftlig. De som har så högt jämförpris är oftast friåkare som inte tillhör någon beställningscentral.

Vad som nu återstår att göra är att stoppa dumpningen av priserna på taxi. Detta skulle innebära att de seriösa bolagen skulle kunnat ta ut de priser som behövs för att tex betala chaufförer lön enligt kollektivavtal.

I dag är det så att många taxibolag dumpar sin priser på bekostnad av ersättningar till åkare och chaufförer.

Ofta får jag frågan av kollegor , " vad gör transport åt detta ?". Eftersom anslutningsgraden till transport endast är 25% av de potentiella medlemmarna så har transport inte så stor kraft som krävs för att påverka denna situation. Hade däremot anslutningsgraden varit högre hade transport haft mycket mer att säga till om. Men tyvärr är det så att de flesta chaufförer ska låta andra göra jobbet och själva bara glida med på ett bananskal. Mitt svar till de som ställer frågan till mig brukar därför vara " vad gör du själv för att förbättra situationen?".

Nu är det slut gnällt för denna gången och jag önskar er alla ett gott 2015.

Ovido - Quiz & Flashcards