Alla inlägg under december 2013

Av Mats Öhman - 31 december 2013 12:04

Ja , jag kan verka vara en negativ jävel . Men hade ni haft den minsta insyn i min situation så hade ni förstått .

Sex dagar innan julafton får jag ett samtal från en tjänstekvinna på socialtjänsten i Hyllie Stadsdelsförvaltnig . När min son kom till sin mormor samma dag hade han blåmärke. Han påstår att jag slagit honom . Av denna anledning fattar tjänstekvinnan en rekommendation att han ska vara hemifrån under hela jullovet . Detta innebär att jag varken får fira jul eller nyår med min son. Beslutet sänder också signaler till min son att fortsätt att anklaga pappa och hans fru för saker de inte har gjort, så får du som du vill.

Jag kan visst bli arg på honom och ta tag i honom för att visa att det är allvar, men slå honom skullejag alrig i livet göra.

Det kan inte vara meningen att en femtonåring ska diktera villkor och regler i en familj.. Det är inte acceptabelt att en femtonåring ska ställa till bråk och tjafs varje jävla dag han är hemma.

Han påstår att det är för att han inte får frihet. Problemet är att han har en diagnos som gör att han inte klarar att ha lika mycket frihet som normala femtonåring . Självklart får han så mycket frihet som han klarar av, vi försöker att successivt utöka hans frihet men han visar tydligt att han inte klarar det.

Att han sedan ska spela tuff i skolan genom att mordhota både mig och min sambo gör ju inte saken bättre.

Känslan av att allt man gör blir fel är också något som gnager i mitt huvud.

Någon tyckte att jag skulle söka hjälp. Men vad hjälper det, när det i själva verket är min son som måste ändra sitt beteende.

Gott nytt år

Av Mats Öhman - 11 december 2013 16:05

Upphanlingschefen tror att det hjälper att gå ut i media och säga att det är oacceptabelt istället för att agera. Vad som också är oacceptabelt är att man som upphandlingaansvarug inte ser på rimligheten i anbuden .de vet också vad saker och ting kostar.

Funkar det inte får man väl följa vänsterpartiets uppmaning och säga upp avtalet.

Det finns trots allt en aktör som tidigare klarat av uppdraget med bravur. Men upphandlaren skulle vara duktig och spara 10 miljoner om året. Det var ju viktigare än att brukarna får vänta uppemot 60 minuter .
Sedan en tid tillbaka kon faktiskt en dom ifrån eu sim sa att man inte är välja det billigaste alternativet.

Igår läste jag att en av chaufförerna uttalade sig. Tänkte ganska omgående på trafiksäkerheten . Chauffören berättade att hans kollega krockat när han höll på med deras "krångliga" system. God yrkeshedetrsäger att om man inte får rätt på systemet så kör man inte en meter förrän man fått rätt på det,

Av Mats Öhman - 9 december 2013 06:33

Känns som om jag skrivit denna rubriken tidigare. Men det går inte att komma ifrån att det stämmer .

För några år sedan så körde ett av de större taxibolagen färdtjänst åt en av Skånes universitetsstäder, kunderna (brukarna) var helnöjda och sällan några klagomål.

Vad hände sedan? Jo aktiemajoriteten i taxibolaget såldes plötsligt till en rikstäckande organisation. Så långt inga problem. När det sedan var dax för ny upphandling av färdtjänsten visade det sig att de som har hand om upphandlingen hade ett ont öga mot ägarprganisationen. Detta fick till följd att taxibolaget inte fick förnyat förtroende.

Idag flera år senare ser man hur brukarna får stå ute och vänta i både 30 och 40 minuter. Det nya taxibolaget skyller på deras samordningssystem av turerna. SKITSNACK, när det gamla taxibolaget hade uppdraget fungerade samordningen utan problem.

Enligt upphandlarna spelar det tydligen ingen roll hur länge brukarna får vänta och hur dåligt det fungerar. Det är ju inte upphandlarna som får vänta i upp till 1 timme på art taxin ska komma och missa möten och andra viktiga tider. Allt detta för att upphandlarna har något emot de som är emot majoritetsägarna i det taxibolaget som bevisligen klarar uppdraget bäst.

Nej, upphandlarna skulle försöka spara 10 miljoner om året genom att välja det billigaste alternativet.

ÄR INTE BRUKARNA Värda DE EXTRA PENGARNA? Och slippa lida för att upphandlarna är långsinta. Det är ju faktiskt inte majoritetsägarna som de träffar , och inte heller de som sitter i bilarna.

Tack för mig.

Av Mats Öhman - 4 december 2013 07:35

När representanter från Region skåne på mässor och liknande har presenterat vår region har det varit en mycket välbesökt monter. Men det har den senaste tiden varit en förändring.


Vad har då hänt?

Jo, efter den senaste tidens skandaler har man beslutat att inte längre bjuda på alkoholhaltiga drycker vid dessa tillfällen. Är det verkligen den enda anledningen till att visa intresse för vår region. Ja man kan ju undra vad det vikande intresset beror på.


När det gäller den senaste tidens skandaler om politikers spritrepresentation kan jag bara undra hur de tänker.

En vanlig gällande regel vid tex personalfester på "vanliga" företag är ju , en öl /vatten eller ett glas vin. Resten betalar man själv. Har inte våra demokratiskt valda politiker råd att betala sin spritkonsumtion själv , precis som vanliga hederliga Svensson.


Att man sedan i Staffanstorp accepterar att välkända restauranger som Elysé och Nöjesbranchens Ikea ( när man väl fått hem skåpen så trillar benen isär) förlåt Sving inn, omkonstruerar fakturor för att försöka dölja spriten på notan.

Det blir ju inte bättre av att man inte sparar underlagen enligt i sverige gällande bokföringsregler. Ja detta är skandal. Det är ju just sådana här saker som gör att stor del av svenska folket får en negativ syn på rollen som folkvald.


Sedan vet jag ju att Staffanstorp inte är ensamma om denna hantering, men det är inget försvar.

Ovido - Quiz & Flashcards