Alla inlägg under juni 2020

Av Mats Öhman - 1 juni 2020 08:26

Ja, det är en väldigt bra fråga.


 Tro det eller ej, men många inom taxi kör idag på ren provision ( ingen garantilön). När vi sedan kommer in i Coronatider tappar taxi 70-80% av intäkterna. Vad händer då med en provisionslön? Ja de flesta räknar ut att om inkörningssumman minskar med 70-80% , så minskar även chaufförens lön med lika många %. Varför acceptera %-lön? Ja, när man kommer som ny ( bara 22-års erfarenhet från yrket) chaufför till

ett åkeri inleds anställningen oftast med en provanställning. Och som provanställd känns det inte lämpligt att börja kräva annat än %-lön. 

Hur hamnade jag då här? 
När man lever i ett förhållande där ens sambo inte respekterar att privata samtal får tas när jag inte har kund i bilen eller efter min arbetstid . Om jag då inte kan svara när sambon ringer, då väljer hon att ringa 5-6 gånger till under loppet av 20 minuter. Ja, som ni säkert förstår så blir det då lite svårt att vara tillräckligt koncentrerad på jobbet. Detta kostade mig min tidigare anställning, där jag hade en fast timlön. När jag då på det nya jobbet började köra på %-lön, förlorade jag 8-9000 kr efter skatt. När sedan Coronakrisen slår till med näbbar och klor blir förlusten ännu större, upp emot 15000 kr efter skatt.  I detta läget blir mer förmånligt för mig att gå på a-kassan istället.


Nå väl, det gamla förhållandet är historia. Detta har fått till följd att jag numera kan vara mer fokuserad på mitt arbete ( när jag väl får något). Dock ger det inte tillbaka det jag förlorat ekonomiskt.



Ovido - Quiz & Flashcards