Alla inlägg under juli 2015

Av Mats Öhman - 27 juli 2015 04:28

Vem faaaaan klarar sig på 5000 när hyran är betald ? Möjligen en skuldfri ensamstående . Har man lånekostnader på 2400 i månaden ( banklån och studielån) finns således inte mycket kvar. Förvisso så har jag sådan tur att jag får studiemedel, underhållsbidrag och vårdbidrag för min son på 4000 till samt bostadsbidrag på 1400. Men de 3 förstnämnda har jag bara i 3 år till. Vad händer sedan? Jo följande, jag står med en inkomst på 15600 varje månad och har bostads och lånekostnader på minst 12000. Då kan ju den som inte är insatt i min situation tycka att " sök ett billigare boende då för h- vete." . Det är lättare sagt än gjort . Jag har nämligen efter min senaste skillsmässa skulder till kronofogden på 130000. Således så får jag inget annat boende så länge denna skuld finns kvar. Den ända möjligheten för mig att komma ur den väntande situationen är att jag på något sätt får hjälp att lösa skulderna till kronofogden OMGÅENDE. Jag vet att jag kanske begär för mycket , men detta är den enda möjligheten som jag har att rädda situationen . Jag ser ingen annan lösning på problemet. Förvisso så försöker jag att hitta ett annat jobb, men det är inte lätt att som oerfaren ta sig in i en ny bransch. Den spontana reaktionen från en del som hör detta är " sök hjälp". Men var ska jag söka hjälp ? Skuldsanering är inget alternativ, då man vid en sådan utgår ifrån existensminimum och min kostnader överskrider detta med råge. Det hjälper inte heller att jag blir tvångsinlagd på det stället där jag befann mig för en vecka sedan. För inte heller där så får jag den hjälp som jag verkligen behöver. Så frågan återstår , ska jag klara mig om 3 år. Många säger att det löser sig, men jag kan inte bara sitta stilla och tro att det löser sig. Jag måste ganska omgående ha fram en lösning på detta dilemma. M V H Mats Stolpskottet som inte är värd ett drägligt liv

Av Mats Öhman - 9 juli 2015 12:04

Ja den frågan har jag ställt mig många gånger senaste året. Känslan av att inte vara kapabel till något. Spelar ingen roll vad jag gör så går det fel. Jag vet att det finns personer i mitt nätverk som skulle kunna ge mig hjälp för att lösa vissa saker, men viljan att ge den formen av hjälp finns inte. Det är bekvämare att se mig krypa runt i skiten och att ständigt kritisera allt jag gör. Så frågan återstår , Varför ska jag fortsätta.

Ovido - Quiz & Flashcards