Alla inlägg den 10 oktober 2013

Av Mats Öhman - 10 oktober 2013 18:32

Häromdagen satt jag och läste morgontidningen. Min blick fastnade för en artikel som handlade om en son i en familj som är nära vän med vår familj.


Artikeln handlade om en händelse som sonen i fråga blivit dömd för. Dock finns det fortfarande uppgifter som man inte ens nämnt i domen. Således framgick detta inte i artikeln heller.


Jag satte mig och mailade journalisten och frågade om man inte borde ta reda på fakta först innan man svartmålar en person. Tror ni jag har fått något svar? Nej , just det man är rädd för att se sanningen i vi ögat och erkänna att det fanns uppgifter i artikeln som saknades. I journalistiken ar det alltid handlat om att skriva en säljande arktikel, att sedan en vanlig svensson blir svartmålad och hängs ut på falska grunder spelar mindre roll. Funderar skarpt på att avsluta prenumerationen och i atället läsa ett axplock på nätet. På så sätt gynnarjag inte denna hetsjakt.


Till den drabbade och dennes familj vill jag bara säga: överklaga, vi är många på er sida. Vi som känner er vet att han aldrig skulle göra något sådant under de förutsättningarna som beskrivs i domen och i massmedia.

Ovido - Quiz & Flashcards