Direktlänk till inlägg 1 juni 2013

Konkurs

Av Mats Öhman - 1 juni 2013 18:50

För lite mer än ett år sedan gick Taxiverket i Malmö ( Taxi 232323) i konkurs. Strax innan konkursen var ett faktum bildades ett nytt bolag som tog över verksamheten precis innan konkursen. Under konkursens utredning fram kom det att klart att bland många av Taxitransport som kört för det konkursade bolaget fanns ekonomiska oegentligheter. Flera personer blev upptaxerade och flera näringsförbud utdelades. För några veckor sedan gick även det nya bolaget i konkurs. När ska folk vakna inse att det inte går att köra för dessa struntsummor om man ska köra seriös? Vad menar jag då med seriöst? Ja, det minsta man kan begära är väl trots allt att man betalar lön enligt det kollektivavtal som gäller. En taxichaufför ska enligt kollektivavtalet vara garanterad 104 SEK per timme. Med socialaavgifter är vi uppe i 150 SEK per timme. Sedan måste man lägga på 100 SEK per timme för att täcka upp kostnader för bil och andra kostnader. Så närmare 250 SEK per timme är det minsta som en taxi måste köra in per timme. Kör man då för 59 eller 69 kronor som fast pris är detta en omöjlighet om man ska köra seriöst . I kollektivavtalet finns INGEN löneform som går ut på enbart provision utan garantilön. Hur vet man då om en taxi är seriös ? På alla taxibilars bakdörrarna ska det finnas en prisinformation med ett jämförpris som baseras på en exempel resa. Detta jämför pris bör ligga på minst 240 kronor. Ligger man under måste det fifflas på ett eller annat sätt. Ligger man över 300 lurar man kunderna.Det var allt för idag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Öhman - 10 oktober 2021 17:34

Var ett tag sedan jag skrev här. Sedan 7 April 2020 har jag varit arbetslös. Det är lång tid och det tär på både psyke och ekonomi. Nu till dagens ämne kärlek. Den 1:e oktober 2019 flyttade jag och mitt tidigare ex isär. Vi var särbo fram till 19...

Av Mats Öhman - 29 juli 2020 21:42

Har varit arbetslös i Coronakrisen i snart 4 månader. Däremot har jag bara kunnat söka jobb normalt i en månad. Detta på grund att jag haft en överhängande risk att bli av med mitt körkort. Jag har under åren 2017-2019 haft ovanligt många fortkörning...

Av Mats Öhman - 1 juni 2020 08:26

Ja, det är en väldigt bra fråga.    Tro det eller ej, men många inom taxi kör idag på ren provision ( ingen garantilön). När vi sedan kommer in i Coronatider tappar taxi 70-80% av intäkterna. Vad händer då med en provisionslön? Ja de flesta räkna...

Av Mats Öhman - 2 augusti 2019 12:40

Ja nu läste rätt. I praktiken så innebär detta att om jag hyrt ut min fyra i andra hand ( under förutsättning att hyresvärden ger sin tillåtelse) så skulle det kunna bli en intäkt på 60000 kr. Månadsavgiften ligget i snitt på 10000 kr. Ja, efter att ...

Av Mats Öhman - 30 maj 2018 19:43

I dagens samhälle blir barn mobbade om föräldrarna inte har ett riktigt jobb. Barn blir mobbade om någon av föräldrarna är annorlunda t ex har något handikapp. Vems ansvar är det då att lära barnen att detta inte är ok,? En del anser att det är ...

Ovido - Quiz & Flashcards